De eerstejaars verpleegkundestudenten van het Summa College duiken in hele interessante projecten bij het keuzedeel Zorginnovatie & Technologie. Zo doen ze niet alleen hele nuttige praktijkervaring op, maar leren vanuit het practoraat ook hoe je onderzoek moet uitvoeren en wat de toepassing van technologie is in de zorg.

Docente verpleegkunde en onderwijsontwikkelaar Anneke Boink-Meijer schreef vijf jaar geleden mee aan het keuzedeel Zorginnovatie & Technologie. Ze is nauw bij het practoraat betrokken. Anneke: “Projectmatig werken levert betekenisvol onderwijs. Wij dragen hier vanuit het practoraat aan bij.” Enthousiast vertelt ze over de projecten die de eerstejaars studenten verpleegkunde de afgelopen periode hebben opgepakt.

Kennismaken met technologie

Vanuit het practoraat was er een grote wens om met zorginstellingen in de regio samen te werken. “De afgelopen zomer zijn we veel gesprekken aangegaan met verschillende bedrijven. Uiteindelijk konden onze studenten met vier verschillende projecten aan de slag”, vertelt Anneke. De overige studenten uit de groep werkten aan opdrachten binnen het practoraat zelf. En vaak vinden ze het best spannend! “Als de studenten in hun eerste jaar horen dat ze iets met technologie gaan doen, dan denken ze vaak meteen ‘huh, ik heb toch voor de zorg gekozen?’. De projecten van Zorginnovatie & Technologie dragen eraan bij dat ze op een interessante manier kennis maken met technologie, maar ook met de beroepsgroep en de praktijk”, legt Anneke uit. Hier hebben ze tijdens hun toekomstige stages al veel profijt van.

Pilot draaien

Bij woonzorginstelling Vitalis Vonderhof heeft een groep studenten onderzoek gedaan naar de behoefte van digitaal contact bij de bewoners. “Bij Vonderhof zijn ze al veel bezig met technologie. Ze hebben onze studenten gevraagd om bij de ouderen in de woongroep te onderzoeken of zij behoefte hebben aan meer contact met hun vrienden of familie via het internet”, vertelt Anneke uit. De studenten maakten kennis met de ouderen, gingen met ze op pad en deden onderzoek naar handige apps die de ouderen kunnen gebruiken. Zorginstelling Archipel Dommelhoef nodigde studenten uit om sociaal robotje Tessa in te gaan zetten om de cliënten meer te laten bewegen. Het groepje studenten deed vooronderzoek en heeft een pilot gedraaid. Ze leerden hierdoor niet alleen onderzoek uitvoeren, maar ontdekten ook de mogelijkheden van Tessa én hoe het werkt.

Keuzedeel Zorginnovatie en Technologie

Workshops geven

Centrale24 biedt 24-uurs zorg op afstand. Ze zetten veel technologische middelen in om de communicatie met de cliënten van aangesloten zorginstellingen zo goed mogelijk te laten verlopen. Zo wordt de zorg efficiënter én beter. Zij vroegen de Summa-studenten om voorlichtingsmaterialen te maken en workshops te verzorgen voor het gebruik van de domotica. Centrale24 is zelfs op school langsgekomen om feedback te geven en was bij de eindpresentatie aanwezig. Anneke: “Zij kunnen ook echt iets met de voorlichtingsmaterialen. Dat maakt het extra leuk voor de studenten!” Ook bij Lokaal+ van het Summa College zelf liep een groep studenten rond. Zij leerden de oudere bezoekers van Lokaal+ om gebruik te maken van social media. De overige studenten hebben in groepjes informatie uitgezocht over verschillende technologische toepassingen die op school worden gebruikt, zoals Tessa, Paro, de Tovertafel, Medido en VR-brillen. Zij verzorgden hierover een aantal leuke workshops voor hun opa’s en oma’s en bewoners uit de buurt.

Kennis delen

Voor het practoraat waren deze opdrachten een pilotfase. Een nieuwe groep studenten is inmiddels alweer enthousiast van start gegaan met de projecten van Zorginnovatie & Technologie. “We zien echt dat studenten meer met technologie willen doen als het meer voor ze gaat leven. We zijn nu aan het kijken hoe we de samenwerking met zorginstellingen en bedrijven in de regio kunnen uitbreiden”, legt Anneke uit. Vanuit het practoraat proberen ze alles wat er loopt in beeld te brengen en vast te leggen. Ze hopen hiermee ook een spil te worden voor kennisdeling en het organiseren van evenementen. Anneke: “Mensen hebben nu vaak niet zo’n goed idee van wat het practoraat doet, en dat is zonde. Ze denken bijvoorbeeld vaak dat het heel ingewikkeld is om onderzoek te doen in het onderwijs, maar dat hoeft helemaal niet. Innovatie zit al in kleine dingen. Wij zien dat studenten enthousiast worden en zelf met ideeën komen. En doordat ze samenwerken met de praktijk zijn ze op een hele andere manier met de lesstof bezig. Dat biedt veel mogelijkheden en kansen!”

Keuzedeel Zorginnovatie en Technologie

Lees meer over: Toepassen zorginnovatie

? Alzheimercafé meets VR ?

? Alzheimercafé meets VR ?

Deze week hebben de derdejaarsstudenten (branche VV&T) bezoekers van het Alzheimercafé begeleid bij het kijken van een film middels Virtual Reality ➡ VR-bril. Het Summa College heeft deze avond 15 brillen beschikbaar gesteld en onze bezoekers konden op deze manier...

Leer Innovatie Omgeving (LIO)

Leer Innovatie Omgeving (LIO)

Studenten verpleegkunde zelf een afdeling laten runnen, waar ze tegelijkertijd ook les krijgen. Hoe gaaf klinkt dat? En hoe gaaf is het om te zien dat de theorie samenkomt met de praktijk? Samen met Archipel en Fontys heeft Summa College een Leer Innovatie Omgeving...