Sinds dit schooljaar mogen twee mbo-klassen Verpleegkundige van het Summa College gebruikmaken van een gloednieuwe verpleegkundegame. Dit leerspel is ontwikkeld door Summa Zorg en Acknowledge.

De verpleegkundegame werd door mbo-studenten applicatieontwikkeling van het Summa en designstudenten van het SintLucas ontwikkeld, onder begeleiding van ICT-partner Acknowledge. Gilbert Noblesse, stagebegeleider vanuit Acknowledge, Lieke Kaethoven, docent en kartrekker, Joey Peeters, instructeur zorgtechnologie en Marc Zwamborn vanuit het practoraat bij het Summa College, vertellen hoe de verpleegkundegame tot stand kwam en waar het voor wordt ingezet.

Werken met de scrummethode

De eerste groep stagiairs bestond alleen uit studenten applicatieontwikkeling en kreeg nog geen begeleiding. Gilbert stelde voor om dit vanuit Acknowledge op te pakken. “Ik nam de rol van scrum master op me, een schakel tussen de studenten en de product owners die bepalen wat er in de game moet komen. Door met de scrummethode te werken hebben we voor de mbo-studenten een praktijksituatie nagebootst die ze ook in hun latere werk veel tegen zullen komen”, vertelt Gilbert. Elk half jaar ging een nieuwe groep stagiairs aan de slag met de game, vier in totaal. Dit leverde soms wel uitdagingen op. Gilbert: “Alle programmeerders werken op hun eigen manier. De overgangsperiode duurde daardoor best lang. Dat was een belangrijk leerpunt voor onszelf én voor de stagiairs.”

Lieke nam naast de rol van product owner ook de rol van proces begeleider op zich. “Bij het ontwikkelen van een interactieve leerervaring vind ik het persoonlijk leren ook heel belangrijk. Door deze begeleidingsdriehoek was er voor de studenten ook ruimte voor persoonlijke leerdoelen en zelfregie. Door de geboden ruimte kwamen de stagiaires met ideeën waar wij zelf nooit aan hadden gedacht.”

Ontwikkeling en design

Uiteindelijk werden er designers aan de groep met stagiairs toegevoegd. “We kwamen erachter dat we niet genoeg hadden aan een team met alleen applicatieontwikkelaars. De game moet er ook leuk uit zien. Daarom hebben we contact gezocht met het SintLucas. Met hun designstudenten werd ons scrumteam compleet!”, zegt Gilbert. De designstudenten waren verantwoordelijk voor het ontwerp van het ziekenhuis, de patiënten en zelfs de decoratie. Om inspiratie op te doen zijn ze langsgegaan bij het St. Anna Ziekenhuis. Gilbert: “De stagiairs vonden het superleuk om de game te ontwikkelen, omdat er ook echt iets mee wordt gedaan. Iedere groep had ook weer nieuwe inbreng, dat was erg leuk om te zien”.

Interactief lesmateriaal

In het spel kunnen studenten belangrijke zorgprotocollen oefenen die ze in hun werk als verpleegkundigen ook tegen gaan komen. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze hun handen hygiënisch moeten wassen, hoe ze een patiënt op bed wassen of in de toekomst op welke manier ze een katheter of maagsonde inbrengen. “Het doel is om de protocollen op een leuke en interactieve manier aan te bieden bij de studenten, bij voorkeur al voordat ze met hun praktijklessen beginnen. Doordat ze de handelingen in de game al voorbereiden kunnen ze tijdens de les sneller aan de slag. Bovendien worden de lessen vraaggerichter, omdat de studenten de vragen die tijdens het spel naar boven komen meenemen naar de les”, vertelt Joey.

Onderzoek doen

De verpleegkundegame wordt nu ingezet bij twee verschillende klassen. Joey onderzoekt hiermee het effect van het spel: “We zijn benieuwd wat de studenten ervan vinden en of het leerrendement groter wordt door de game. Ik ben op dit moment bezig om data te verzamelen. Hieruit trek ik straks de conclusie of het werkt en hoe het eventueel kan worden uitgebreid.” Uiteindelijk moeten de meest belangrijke protocollen in de game komen. “Het is niet zo erg als de studenten een fout maken bij het opmaken van een bed, maar het inbrengen van een infuus brengt natuurlijk veel meer risico’s met zich mee. Het is dus fijn als de studenten deze protocollen al flink hebben kunnen oefenen”, legt Joey uit.

Verdere ontwikkeling

De studenten zijn enthousiast, maar vinden het ook nog lastig. “Ze snappen het idee achter de game en welke doelstellingen we willen bereiken. Daar zijn ze ook enthousiast over. Het is alleen lastig voor ze om met die game overweg te gaan en om het goed draaiende te krijgen op hun computer. Na deze feedback zijn de nieuwe stagiaires hiermee aan de slag gegaan”, zegt Joey. De game is door stagiairs gemaakt en werkt daardoor technisch niet optimaal. “Daarom is dat onderzoek dat we nu uitvoeren zo belangrijk. Als het blijkt dat de game studenten echt helpt in hun leerproces, dan kunnen we er ook meer in gaan investeren. Uiteindelijk willen we een game ontwikkelen die in technisch opzicht en qua inhoud bijdraagt aan het zorgonderwijs.”

Lees meer over: Het practoraat