Docenten van het Summa College kunnen tijdens hun lessen gebruikmaken van onderwijsondersteunende middelen. Deze technologische toepassingen maken het onderwijs een stuk interessanter voor studenten, maar ook voor de docent zelf. Een groep eerstejaarsstudenten Verpleegkunde heeft zo bijvoorbeeld hun eigen virtuele ziekenhuis of zorginstelling gebouwd.

Een van de toepassingen die het Summa College aanbiedt is Virtual Reality. Bij Summa Zorg worden de VR-sets al voor een aantal interessante toepassingen ingezet. Studenten kunnen de anatomie van het lichaam bijvoorbeeld op een heel vernieuwende manier bestuderen met de applicatie YOU van Sharecare. De eerstejaars Verpleegkundestudenten gebruiken VR om met de app Tiny Town (Lumbernauts) digitaal een afdeling van een ziekenhuis of zorginstelling te ontwerpen. In deze app kun je bouwen in een virtuele wereld. Je hebt keuze uit duizenden objecten, mensen en dieren die je in elke denkbare positie in het bouwveld kunt plaatsen. Doordat er gebruik wordt gemaakt van VR-technologie kun je om je bouwwerk heen draaien en er in 3D aan werken.

Een eigen organisatie

De studenten werken in tweetallen aan hun eigen ziekenhuis, zorginstelling of afdeling. Het gaat hierbij niet alleen om het uiteindelijke bouwwerk, maar ze worden ook uitgedaagd om na te denken over de doelgroep van de organisatie, de missie en waar de organisatie voor staat. Ze bedenken zelfs hun eigen naam en logo. Het grootste deel van de groepjes heeft voor een kinderziekenhuis of kraamafdeling gekozen. “We doen dit al voor de tweede keer. Dit jaar zijn er veel groepen die iets voor kinderen hebben opgezet. Vorig jaar zat er meer diversiteit in en werden er ook veel ziekenhuizen en verzorgingshuizen gepresenteerd”, vertelt Gaby Leermakers-Hendrikx, docente Summa College. Nadat de leerlingen de plannen voor hun instelling op papier hebben staan gaan ze aan de slag met Tiny Town. Studente Annabel: “Het hoeft technisch niet goed in elkaar te zitten, want dat is niet onze opleiding. Maar we moeten wel goed nadenken over de inrichting van de ruimtes en welke kamers we nodig hebben.”

VR-toepassing Tiny Town

Leren met VR

De studenten werken zo’n uur per week aan het bouwwerk. “We werken in tweetallen en wisselen af wie er aan het bouwen is. De ander kan dan via het grote scherm aanwijzingen geven, zodat we er toch samen aan kunnen werken”, vertelt studente Sam. Aan het eind van het project presenteren de studenten hun plannen en de foto’s van hun digitale instelling. Sommige bouwwerken zijn uitgebreid, met bijvoorbeeld een zwembad, kinderboerderij en wellnessruimte erbij. Andere duo’s besteden juist veel aandacht aan de inrichting en uitwerking van de kamers. “Ik vind het een goede opdracht, omdat je ook echt moet nadenken over het soort instelling dat je wil bouwen, wat het uitdraagt en wat erbij komt kijken”, vertelt Annabel. Uiteindelijk is het doel van deze lessen ook om de studenten kennis te laten maken met technologische toepassingen. Studente Sinem: “Ik vind het een hele interessante ervaring om met VR te werken, zodat we daar straks in ons werk als verpleegkundigen ook beter op voorbereid zijn.”

Lees meer over: Toepassen zorginnovatie

? Alzheimercafé meets VR ?

? Alzheimercafé meets VR ?

Deze week hebben de derdejaarsstudenten (branche VV&T) bezoekers van het Alzheimercafé begeleid bij het kijken van een film middels Virtual Reality ➡ VR-bril. Het Summa College heeft deze avond 15 brillen beschikbaar gesteld en onze bezoekers konden op deze manier...

Leer Innovatie Omgeving (LIO)

Leer Innovatie Omgeving (LIO)

Studenten verpleegkunde zelf een afdeling laten runnen, waar ze tegelijkertijd ook les krijgen. Hoe gaaf klinkt dat? En hoe gaaf is het om te zien dat de theorie samenkomt met de praktijk? Samen met Archipel en Fontys heeft Summa College een Leer Innovatie Omgeving...