Werkplekleren binnen de school bij Summa Zorg

Er is eigenlijk geen betere leerschool dan de beroepspraktijk. Voor veel vaardigheden is praktijkervaring zelfs onmisbaar, zoals contact met cliënten, werken met protocollen en functioneren in een werkomgeving. Bij Summa Zorg is werkplekleren daarom een belangrijk onderdeel van het onderwijs.

Bij werkplekleren doen studenten Verpleegkunde vaardigheden op met realistische werksituaties in een leeromgeving die de arbeidspraktijk nabootst. Hoe pakt het Summa College dit aan? En hoe gaan ze om met de huidige coronasituatie die direct contact een stuk lastiger maakt? Docenten verpleegkunde Femke de Corte en Mirjam Jonkers vertellen er meer over!

Wat is werkplekleren?

Femke merkt dat er soms nog verwarring is over de term ‘werkplekleren’: “Daar valt stage bijvoorbeeld ook onder. Maar vanuit het onderwijs betekent het dat wij studenten vier uur per week laten kennismaken met de praktijk als onderdeel van hun lessen.” Op deze manier maken de leerlingen kennis met hun doelgroep en leren ze hoe ze hiermee om kunnen gaan. “De studenten kunnen dankzij het werkplekleren op een ontspannen manier hun basisvaardigheden voor bijvoorbeeld communicatie oefenen onder begeleiding van een docent”, vult Mirjam aan.

Invloed van corona

Normaal vindt veel van de praktijkervaring bij cliënten in de wijk plaats. Helaas kan dit nu niet vanwege de huidige coronamaatregelen. “Van de acht eerstejaarsklassen zouden er vier beginnen met projecten aan huis, daarna waren de andere vier klassen aan de beurt. We hopen dat we vanaf volgend schooljaar wel weer in de wijk en bij zorgorganisaties kunnen werkleren”, vertelt Femke. Mirjam vult aan: “We hebben veel contact met de zorginstellingen om te kijken wat de mogelijkheden zijn als de maatregelen weer versoepelen. Uiteraard ligt hun prioriteit nu vooral bij de zorg, maar we hopen dat hier in de toekomst meer ruimte voor is. Het liefst verzamelen we een kaartenbak vol opdrachten waar de studenten uit kunnen kiezen.”

De slimme woning

Summa Zorg werkt sinds een aantal jaren met een slimme woning (voorheen Lokaal+). “We hopen vanaf de volgende periode samen met onze studenten weer activiteiten met mensen uit de wijk te organiseren. Dit kunnen heel uiteenlopende dingen zijn, zoals yoga en meditatie, bingo, bakken en verhalen delen over vroeger”, vertelt Femke. Studenten mogen zelf hun eigen activiteiten voor die week bedenken, uiteraard onder begeleiding van de docent. “Het is nu erg zoeken wat we wél kunnen. Zo zijn we onder andere in gesprek met het Steunpunt Mantelzorg Verlicht, een mantelzorgorganisatie in Eindhoven. Zij hebben ons gevraagd om mantelzorgers te ondersteunen in hun digitale vaardigheden”, legt Femke uit. Mirjam vult aan: “We willen een telefonisch spreekuur organiseren waar mantelzorgers naartoe kunnen bellen met vragen. Op dit moment zijn we aan het polsen hoe groot de vraag hiernaar is.”

Uitbreiding

De slimme woning is een halve dag in de week open voor bezoekers. Vanwege de coronamaatregelen kunnen er nu maximaal vijf studenten tegelijk aanwezig zijn, onder begeleiding van een docent die affiniteit heeft met de doelgroep. Mirjam: “We beginnen klein om te testen hoe het gaat lopen en of er genoeg animo is vanuit de wijk. Als we de eerste periode goed afsluiten willen we het in het volgend schooljaar uit gaan breiden. Bijvoorbeeld door meer dagen aanwezig te zijn en er een vaste begeleider op aan te stellen.”

 

Lees meer over: Werkplekleren

Leer Innovatie Omgeving (LIO)

Leer Innovatie Omgeving (LIO)

Studenten verpleegkunde zelf een afdeling laten runnen, waar ze tegelijkertijd ook les krijgen. Hoe gaaf klinkt dat? En hoe gaaf is het om te zien dat de theorie samenkomt met de praktijk? Samen met Archipel en Fontys heeft Summa College een Leer Innovatie Omgeving...