Vanuit het practoraat Samen Slim Zorgen zijn we bezig met projecten waarin studenten bijdragen aan de digitale vaardigheden van ouderen. Collega Marieke Smolders liep een dagje mee met 2 studenten. Hieronder haar ervaringen:

Foto’s van de mobiele telefoon naar de laptop overzetten, formulieren uitprinten, het paspoort inscannen en wat is nou een Pdf-bestand eigenlijk? Allemaal vragen waar de jongere generatie waarschijnlijk sneller antwoord op heeft dan de wat oudere generatie onder ons. Daarom ben ik op donderdag 25 november 2021 samen met Jade en Indy naar Waalre gegaan, waar zij vanuit de opleiding Verpleegkunde het project ‘ICT aan huis’ uitvoeren bij de heer en mevrouw Broekx. Maar wat houdt het project in? Door wie wordt het georganiseerd? En waar zijn de zorgvragers al wijzer in geworden?

ICT aan huis

Het project, dat we ‘ICT aan huis’ noemen, is door de opleiding Verpleegkunde van het Summa College en de gemeente Waalre opgezet. De gemeente merkte namelijk dat de ouderen steeds meer moeite hadden met een afspraak maken, een paspoort aanvragen of een online formulier invullen. Hoe dat komt? Omdat het tegenwoordig allemaal digitaal dient te gebeuren. Ouderen hebben minder, of misschien wel bijna geen, kennis van de digitalisering, terwijl het wel van ze verwacht wordt. Om deze reden is de hulp van Summa Verpleegkunde BOL ingeschakeld en tadaa! Daar zijn onze reddende engelen: onze studenten die de ouderen aan huis ICT-vaardigheden aanleren. Is dat niet luxe?

We leren veel, de meiden doen het fantastisch

Samen met Jade en Indy ben ik eind november helemaal afgereisd naar Waalre, waar we de heer en mevrouw Broekx opzoeken. Voor de dames is het de vijfde keer dat ze langskomen en ze voelen zich kind aan huis. Meneer Broekx doet de deur open en ontvangt ons vriendelijk, waarna we eerst een kopje thee drinken en even kletsen. Vervolgens verhuizen we naar de eettafel, waar de laptop al klaarstaat en het briefje met de vragen van mevrouw Broekx ook al klaarligt. ‘Zo’, zegt ze, ‘ik heb weer een paar vragen opgeschreven die ik vandaag wel eens uit zou willen vogelen met jullie, dames’. De meiden gaan aan de slag met het eerste puntje, namelijk mapjes maken op de computer om daar documenten in te sorteren. Indy laat zien hoe het moet en ondertussen schrijft mevrouw Broekx mee in haar schriftje. ‘Ja, ik zie je wel kijken naar dit heilige boekje’, zegt ze tegen mij. ‘Hier schrijf ik alles in op. De meiden leggen het heel goed uit, maar mijn hersenpannetje werkt niet meer zoals het gedaan heeft. Als ik het opschrijf, kan ik het later nog eens terug en zelf weer kan uitvoeren.’ Slim! Na het maken van mapjes, wil mevrouw Broekx weten hoe ze online een doktersafspraak kan maken en ook hier wordt ze mee geholpen door de meiden. ‘Weer een vraag afgevinkt! Wat leren we toch veel van de dames en wat doen ze het goed hoor, juffrouw’, zegt mevrouw Broekx tegen me. Uiteraard wordt het weer in het boekje geschreven, zodat het later terug te lezen is. Het heilige boekje van mevrouw Broekx, zal het uitgebracht kunnen worden door een uitgeverij? 😉

Van de prullenmand legen tot aan Google Maps

Zeg juffrouw, jij had ook nog wat vragen voor ons, hoorde ik van de dames’ roept de heer Broekx, die nog lekker in zijn fauteuil zit. ‘Jazeker, die heb ik voor u beiden’, en ik begin met de vraag wat ze tot nu toe allemaal al geleerd hebben. ‘Dat is een hele hoop. Ik pak er even mijn boekje bij’, zegt mevrouw Broekx en er komt een hele waslijst aan onderwerpen. Foto’s van de mobiele telefoon naar de pc overzetten en de foto’s weer verwijderen van het mobieltje, de prullenmand legen op de pc, Facebook Messenger installeren om met de familie in Australië te bellen, formulieren uitprinten, achterhalen wat nou eigenlijk een PDF-bestand is, Google Maps uitleggen zodat er een mooie fietsroute gefietst kan worden, een paspoort scannen en een camping reserveren. ‘Ja ja, we hebben al heel veel gedaan zie ik’, waarna mevrouw Broekx begint te grijnzen.

Op de vraag hoe ze de hulp van Indy en Jade ervaren reageren ze heel enthousiast. Ze vinden het heel luxe dat ze aan huis komen en vinden het hele lieve meiden die goede hulp bieden. Ook wordt er niet alleen aandacht besteed aan de ICT, maar wordt er ook volop gekletst. ‘Vroeger ben ik ook verpleegkundige geweest’, geeft mevrouw aan. ‘Dat maakt dat er een goede band is en dat we het veel over de opleiding en het werk hebben. Toch zijn er ook veel veranderingen hoor, nu wordt alles digitaal bijgehouden en dat was in mijn tijd gelukkig niet zo, haha.’ ‘En oude mannen vinden het leuk, twee van die gezellige meiden op bezoek. Hele leuke meiden, een leuk koppel’ roept meneer van achter. Het project is dus niet alleen voor de ICT, maar ook goed om de eventuele eenzaamheid tegen te gaan.

 De buurvrouw aangestoken

Toen mevrouw Broekx haar buurvrouw enthousiast vertelde over de hulp vanuit Summa College, heeft haar buurvrouw zich direct aangemeld bij de gemeente Waalre en twee weken later zijn ook daar studenten begonnen met het project ICT aan huis. In principe komen de studenten gedurende 15 weken 2 uur per week langs bij de zorgvragers, maar ook weten we dat het nu met COVID-19 lastiger is en dat er voorzichtig aangedaan wordt. In overleg met de zorgvragers en contactpersonen worden hier duidelijke afspraken over gemaakt.

We kunnen dus stellen dat meneer en mevrouw Broekx absoluut tevreden zijn over het project en dat ze er al veel baat bij hebben gehad. De vragen worden door de studenten beantwoord, er wordt regelmatig wat herhaald en de studenten drinken graag gezellig een kopje thee mee om even te kletsen. Enne… misschien ook wel fijn voor de kinderen en kleinkinderen die niet voor ieder printje langs hoeven te komen 😉.

Meneer en mevrouw Broekx: bedankt dat ik een middagje mee mocht komen en u zo open bent over uw ervaringen. Het was een genot om te zien hoe de samenwerking met de studenten gaat.

Tot ziens!

Lees meer over: Het practoraat

Inspiratiedag StimulanZ 14 oktober 2024

Inspiratiedag StimulanZ 14 oktober 2024

StimulanZ - (S(t)imuLEREN in de zorg) - zet in op een sterke grensoverstijgende samenwerking tussen onderwijsinstellingen om, via hybride leeromgevingen, de verbinding tussen onderwijs en de zorg-arbeidsmarkt te versterken. Toekomstige zorgverleners worden ondersteund...