Tijdens de nationale e-healthweek 2019 opende het Summa College haar deuren om te laten zien hoe zij met de inzet van technologie invulling geven aan mbo-zorgonderwijs. Tijdens de inspiratiemiddag op donderdag 24 januari kwamen vertegenwoordigers van de ministeries van VWS en EZK, gemeenten en provincies, docenten, studenten, wijkbewoners en afgevaardigden van zorginstellingen samen om de dialoog aan te gaan.

Het Summa College levert toekomstgericht onderwijs met de inzet van moderne technologie in de praktijk. Zo leveren de studenten niet alleen nu een waardevolle bijdrage aan de maatschappij, maar zijn ze ook na hun afstuderen voorbereid op het werkveld van de toekomst. Ze krijgen tijdens hun opleiding te maken met onder andere virtual reality, robots, zorggames, de SPOC en 21e-eeuwse vaardigheden. Tijdens de inspiratiemiddag maakten de bezoekers kennis met de technologische toepassingen die bij het Summa College worden ingezet dankzij de ondersteuning van de ICT-stagiairs. De middag werd afgesloten met een interessante dialoog tussen onder andere studenten en docenten, bezoekers van wijkleerbedrijf Lokaal+, technologiepartners uit de regio, programmamanager Sociale Veerkracht van de provincie Noord-Brabant Angela Riddering en Erik Gerritsen, secretaris-generaal bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 

“Ik ben een fan van het Summa College als koploper op het gebied van zorgonderwijsvernieuwing. Veel mensen denken dat technologie in de zorg ten koste gaat van het persoonlijke contact. Ik zie hier juist dat het veel moois brengt!” – Erik Gerritsen, secretaris-generaal bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Panel dialoog inspiratiemiddag e-healthweek 2019

Nieuwe vaardigheden

De dialoog werd geleid door Lea Bouwmeester, voorzitter van het Platform ECP. Zij opende het gesprek door de panelleden te vragen wat volgens hen de minimaal benodigde digitale vaardigheden van afgestudeerde mbo-studenten zijn. Vierdejaars Verpleegkundestudente Manon Bosch (Summa College) antwoordt: “Ik zie op stage dat er heel veel medewerkers zijn die niet aan de slag durven of kunnen met bepaalde systemen. Vaak helpt het dan wel als ze dan een cursus volgen.” Hbo-student Gezondheid en Technologie Joey Peters (Hogeschool Saxion) haakt hierop in: “Iedereen zou eigenlijk onafhankelijk van het systeem met de technologie aan de slag moeten kunnen. Je wil ze dus niet bekendmaken met één systeem, maar juist algemene technologische vaardigheden meegeven zodat ze met alle systemen overweg kunnen.” Deze maken deel uit van de 21e-eeuwe vaardigheden. Summa-docent Jeroen van Lierop legt uit: “De ontwikkelingen vinden plaats op een niveau en snelheid die wij niet bij kunnen houden. Wij moeten onze studenten daarom niet bepaalde technologieën leren, maar leren ze juist om in het algemeen met technologie om te gaan.”

De combinatie van jong en oud

Jongeren die 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen adopteren dus sneller technologische innovaties. Maar hoe gaan ouderen met de nieuwe technologieën om? Buurtbewoonster en vrijwilligster Carla Mentink ziet de voordelen wel in: “Ik vind het fijn om online mijn gezondheidsgegevens te beheren, omdat ik graag de regie houd.” De bezoekers van wijkleerbedrijf Lokaal+ geven aan ook veel baat te hebben bij het contact met de studenten. Truus Rijnders-van Brakel: “Als ik thuis zit met mijn tablet en ik krijg iets niet voor elkaar, dan neem ik hem mee en lossen de studenten het altijd voor me op. Is het probleem technisch? Dan helpen de ICT-stagiairs mee. Ik kom heel graag bij Lokaal+. Zij leren mij over technologie en ik leer ze koken.” Die combinatie van jong en oud is dus heel belangrijk. Dit wordt beaamd door Hank van der Put, algemeen directeur van Acknowledge, als ICT-partner betrokken bij de begeleiding van de ICT-stagiairs. “Wij zien graag dat ouderen hun kennis en wijsheid overbrengen aan de jeugd. De grootste problematiek vandaag de dag is dat we allemaal op ons eigen eilandje leven. We moeten juist proberen onze kennis te delen.”

Inspiratiemiddag e-healthweek 2019

Het draait om implementatie

Lea daagt de panelleden tot slot uit om na te denken over de uitdaging om technologie toegankelijk te maken voor iedereen. Erik Gerritsen antwoordt: “In deze e-healthweek is het thema heel duidelijk: implementatie. We zijn in Nederland ongelofelijk goed in het bedenken en maken van nieuwe dingen, het is alleen niet overal beschikbaar. Misschien is het implementeren ook wel een van de 21e-eeuwse vaardigheden, het vraagt namelijk om een andere houding. We moeten niet meer naar elkaar wijzen en de verantwoordelijkheid bij een ander leggen, maar juist samenwerken.” Angela Riddering (programmanager van Sociale Veerkracht) is hier vanuit de provincie Noord-Brabant al volop mee bezig: “We zien dat je vaak een heel netwerk nodig hebt voor de implementatie van dit soort initiatieven. Daarom inventariseren we nu welke initiatieven er binnen de provincie draaien en hoe dit met de juiste financiering op te schalen valt. Er valt heel veel te leren uit de praktijk, laten we daar beginnen.” Daar sluiten we ons helemaal bij aan!

 

Lees meer over: Kennisdeling

Delen op het CVI

Delen op het CVI

Via Anneke Boink-Meijer op LinkedIn: Delen op het #CVI! Wat was het leuk om onze MBO-talk te doen en onze ervaringen rondom het doen van actieonderzoek binnen het Summa College te delen. #trots Met mijn fantastische collega Susan Metz. Een feest om met jou samen te...

Ervaringen met online lesgeven bij het Summa College

Ervaringen met online lesgeven bij het Summa College

De coronacrisis brengt veel nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo ook in het onderwijs. Want hoe kun je nou goed lesgeven op afstand? Die vraag hebben de docenten van het Summa College zichzelf ook gevraagd. Dit zijn hun ervaringen! Hoewel het onderwijs op afstand...